Fitness marketing

Wat is fitness marketing

Fitness marketing is de manier om ervoor te zorgen dat er nieuwe leden naar je sportschool komen. Het is dan ook erg belangrijk dat mensen je sportschool weten te vinden. Zowel fysiek als online. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw sportschool goed vindbaar is op Google tussen de rest van de sportscholen?

Er zijn tegenwoordig in de online marketing wereld veel verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je nieuwe leads binnen haalt en meer naamsbekendheid voor je bedrijf kan creëren. Zo kan je bijvoorbeeld gevonden worden op Google of kan je bijvoorbeeld mensen aanspreken op social media.

Wordt je gevonden via een zoekmachine als Google?

Wanneer mensen op zoek zijn naar personal trainers of een sportschool waar ze terecht kunnen om te sporten is het belangrijk dat je natuurlijk gevonden wordt. De meeste mensen kijken dan online op Google naar een sportschool in de buurt.

Hierom is het belangrijk dat je SEO en SEA van je bedrijf goed is. Dit moet je zien als de eerste indruk die potentiële klanten krijgen te zien. Het is dus een online visitekaartje.

SEO is het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie. Website eigenaren maken hier gebruik van, zodat hun website beter gevonden wordt in de verschillende zoekmachines om zo nieuwe klanten binnen te halen.

SEA het kopen van relevante advertenties in zoekmachines, met het doel om een website hoog te laten ranken. Dit zorgt ervoor dat je sneller gevonden wordt dan wanneer je alleen maar afhankelijk bent van SEO.

Bezoekers komen op je website terecht door het opzoeken van zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Als jij bijvoorbeeld een sportschool in Arnhem hebt zitten, dan is “Sportschool Arnhem” een van de zoekwoorden waarop je wilt scoren.

Wanneer je je website op orde hebt is de kans ook groot dat je leads binnen haalt via je website en je als bedrijf kan groeien.

Mensen aansporen op social media

Een andere manier om nieuwe klanten binnen te halen en je doelgroep te bereiken is door gebruik te maken van social media. Social media kanalen als Facebook, Instagram en TikTok zijn erg goede kanalen om je naamsbekendheid op te vergroten.

Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van verschillend hashtags die aansluiten op je doelgroep. Hierbij is het natuurlijk wel handig om te weten wie je doelgroep is. Ben jij bijvoorbeeld een personal trainer voor mensen die graag willen afvallen, dan ga je je niet focussen op oudere mensen die fit willen blijven bijvoorbeeld.

Een fitness marketing lead campagne sluit aan op de laatste trends en ontwikkelingen in de sportbranche en fitnessbranche. Dit kan gaan over van alles wat te maken heeft met je sportschool. Zo kan er bijvoorbeeld een marketing campagne worden opgezet voor individueel sporten of om nieuwe leden te krijgen voor groepslessen. Op deze manier zorg je ervoor dat het enthousiaste en warme leads worden.

fitness marketing online

Een goed werkende website

Een website die goed gevonden wordt is natuurlijk fijn, maar wanneer een website niet goed werkt dan zullen de mensen snel wegklikken. Het is dan ook belangrijk dat je een website hebt die goed werkt, zowel op desktop als op mobiel en tablet.

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een responsive website. Dit is een website die zich automatisch aanpast aan het apparaat dat er gebruik van maakt. Zo is je website dus altijd goed te zien en makkelijk te gebruiken.

Een ander belangrijk punt is om regelmatig je website te checken op fouten en problemen. Zo zorg je er als bedrijf voor dat mensen niet vast komen te zitten op een fout pagina of ergens waar ze niet willen zijn. Dit kan erg vervelend zijn en het bespaart jou ook weer teleurstellingen achteraf.

Al met al is fitness marketing erg belangrijk als je online beter vindbaar wil worden en nieuwe klanten wil binnenhalen. Je kan hiervoor verschillende marketing campagnes opzetten en je website moet hierbij wel up-to-date zijn.

Het gebruik van statistieken statistische cookies door website eigenaren

Het gebruik van marketing marketingcookies zorgt ervoor dat je anoniem informatie verkrijgt over de gebruiker en bezoeker van je website. Een bezoeker klikt de functioneel functionele cookies aan, voorkeuren opslaan en gaat vervolgens verder op de website. Hierdoor kan een website eigenaar relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van de bezoeker.

Wanneer een bezoeker zoekt naar een personal trainer die personal training kan geven, dan is het mogelijk dat je snel een advertentie tegenkomt over een personal trainer die personal training geeft bij jou in de buurt.

Hoe gaat fitness marketing dan in zijn werking?

Een online fitnessmarketing strategie is onmisbaar en een van de belangrijkste onderdelen van het onderhouden van een fitnesscentrum. Vaak kan mond tot mond reclame al zorgen voor de nodige nieuwe leden, maar wanneer je moet concurreren met andere sportscholen is dat lastiger.

In dit geval worden de meeste leads binnen gehaald online. Door aan online promotie te doen op verschillende kanalen, zorg je ervoor dat je bedrijfsnaam bekend wordt bij je doelgroep. Fitness ondernemers zien dan ook graag dat de zichtbaarheid van hun website in de zoekresultaten van Google resulteren in het genereren van leads.

Nieuwe leden werven voor personal trainers en sportscholen

Het doel van fitness marketing is dan ook de potentiële klant aan te spreken en te converteren tot warme lead. Fitness marketing kan zorgen voor een stabiele aanvoer van warme leads en resulteren in het groeien van jouw sportschool.

Een leadcampagne voor sportscholen bestaat dan ook uit de volgende punten:

  • Eventueel het opzetten van een nieuwe website
  • Een website die voldoet aan de basisfuncties
  • Een website optimaliseren, zodat deze ervoor zorgt dat meer mensen de website bezoeken
  • Een volledige fitness marketing campagne gericht op je doelgroep.
  • Verschillende fitness marketing campagnes voor Google Advertenties

Dit zijn maar een aantal strategieën die ingezet kunnen worden om ervoor te zorgen dat er meer leden naar jouw sportschool komen. Een strategie geldt ook maar voor één fitnesscentrum. Voor elk fitnesscentrum hoort een aparte campagne uiteraard.

fitness marketing sportschool

Het meten van een fitness marketing strategie

Wanneer personal trainers een fitness marketing strategie implementeren is het ook belangrijk om deze online marketing strategie te blijven volgen en te meten. Tegenwoordig zijn er veel programma’s waarin je de verschillende campagnes kan volgen en kan meten.

Het doel van de campagnes moet dus zorgen voor een positieve impact op je website. Wanneer dit dus niet het geval is weet je dat je de campagnes moet aanpassen of zelfs een nieuwe fitness campagne moet opstellen.

Wanneer een fitness campagne zorgt voor een positieve invloed, de doelen behaald en zorgt voor groei van het bedrijf, dan kan je hierop voortborduren.

Online marketing en fitness marketing uitbesteden

Het uitvoeren van fitness marketing en de verschillende online fitnessmarketing campagnes kan veel tijd kosten. Daarom is het ook aan te raden om een samenwerking aan te gaan met een social media marketing bureau dat gespecialiseerd is in de fitnessbranche.

Zij hebben kennis over het vakgebied, zijn vaak zelf ook betrokken tot fitnesscentra en hebben dus veel kennis over het opstellen van een goede fitness marketing campagne.