Fitness marketing consultant

7 strategieën die een Fitness marketing consultant voor jouw sportschool kan inzetten

Fitness marketing is een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat jij nieuwe leden naar je sportschool kan genereren. Het is erg belangrijk dat jouw doelgroep weet hoe jij gevonden kan worden. Je sportschool moet immers zowel fysiek als online makkelijk vindbaar zijn, maar hoe zorg je daarvoor?

Tegenwoordig zijn er veel verschillende methoden die ingezet kunnen worden die invloed hebben op het genereren van nieuwe leads. Je kan gevonden worden op Google en kan je aanspreken op de verschillende social media kanalen.

Deze strategieën en methoden kan je natuurlijk zelf uitvoeren, maar dat vereist erg veel tijd en kennis. Wanneer je dit laat doen door een fitness marketing consultant dan hoef je er niet meer naar om te kijken. Maar welke strategieën kan een fitness marketing consultant inzetten?

Inbound marketing

Met inbound marketing zorg je ervoor dat jij als merk/bedrijf je op een natuurlijke manier positioneert in het aankooppad van een potentiële klant. Je plaatst in dit geval jouw doelgroep en je website centraal. Je content van je website zorgt voor een grote instroom van de juiste bezoekers die je vervolgens moet converteren tot klant.

Een marketing consultant zorgt er dus voor dat de juiste lead, op het juiste moment, met de juiste inhoud of het juiste aanbod, via het juiste kanaal naar jouw website wordt begeleidt. En gedurende deze reis zorgt de consultant ervoor dat de bezoeker meer vertrouwen krijgt in je bedrijf.

Het maken van een goede website

Voor veel mensen is je website een eerste indruk van je bedrijf. Je website dient als een online visitekaartje. Wanneer je website er niet goed uitziet en slecht werkt, dan heeft dat een negatieve invloed op je bedrijf en zullen de mensen niet naar je website komen.

Het hebben van een goede website is dan ook van groot belang. Met een goede website kan je ervoor zorgen dat de bezoekers op je website komen, de bezoekers ook op je website blijven en uiteindelijk overgaan tot het afsluiten van een lidmaatschap.

Een goede website heeft een aantal kenmerken

Het ontwerp van je website is duidelijk en niet storend. Je website moet een duidelijke navigatie hebben en dit moet ook makkelijk terug te vinden zijn. Tegenwoordig zijn mensen erg ongeduldig en wanneer ze op een website komen en het is niet duidelijk wat ze moeten doen, dan zullen ze de website gaan verlaten. Zorg dus voor een duidelijke navigatie.

Een goed geoptimaliseerde website is ook erg belangrijk. Wat we hiermee willen zeggen is dat je website goed moet werken. De website moet snel zijn en geen fouten geven. Daarnaast moet de website geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Google moet de website kunnen lezen en indexeren, zodat jouw website gevonden kan worden in Google.

Een ander belangrijk element van een website is dat de website beveiligd is en dus veilig gebruikt kan worden en dat je website responsive is. Een website dat responsive is werkt op zowel desktop als mobiel en tablet, zonder dat de website daarop achteruit gaat. Mensen zitten tegenwoordig veel op hun mobiele telefoon en zoeken dan ook vaak snel dingen op via hun mobiel.

fitness marketing consultant bellen

Content marketing

Om voor veel vertrouwen te zorgen bij je doelgroep is het belangrijk dat jouw content aansluit op de behoeften van je doelgroep. Content is niet alleen het schrijven van goede teksten, maar er komen ook andere vormen van content kijken. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s, blogs, infographics en nog veel meer.

Content is er om de vragen van de bezoekers te beantwoorden. Door met content een uniek en authentieke uitstraling te hebben, krijgt de bezoeker meer vertrouwen in je bedrijf.

Twee voordelen van content marketing:

  • Door goede content te plaatsen op je website, laat je aan Google zien dat jij een website in beheer hebt die waardevol voor een bezoeker kan zijn. Google ziet dan een pagina bijvoorbeeld als antwoord op een vraag en zal deze tonen in de zoekresultaten. Wanneer jij dus veel antwoord kan geven op vragen van bezoekers, zal jouw website stijgen in Google en dus beter zichtbaar zijn.
  • Wanneer je waardevolle content hebt gemaakt zal dit bezoekers blijven aantrekken. Content vergaat niet en dus kan de content er continu voor blijven zorgen dat het vragen kan beantwoorden van bezoekers.

Een aantal content marketing tips:

  • De content moet aangepast worden aan de context. Zorg ervoor dat je content past bij je bedrijf en bij je doelgroep.
  • Houdt rekening met de reis die de bezoeker aflegt. Zo kan je bewust je content focussen op de fase waarin de bezoeker zich bevindt.
  • Maak de content persoonlijk. Gebruik foto’s en video’s die je zelf gemaakt hebt, stel jezelf voor en waarom je dit bedrijf hebt.

Een fitness marketing consultant zorgt er dus voor dat er goede content voor je website wordt geschreven en gecreëerd.

Social media marketing

Met goede social media marketing kan je ervoor zorgen dat de juiste doelgroep wordt aangesproken en aangespoord om naar je website te navigeren. Het doel van social media marketing is dan ook niet alleen om met je huidige volgers in contact te staan, maar ook om nieuwe leden te krijgen.

Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van verschillende social media wedstrijden of giveaways. Op deze manier kan je potentiële klanten nieuwsgierig maken.

Door goede content te maken voor de verschillende social media kanalen voor de juiste doelgroep, kan je ervoor zorgen dat ze een potentiële klant worden. Door speciale content te ontwerpen voor een bepaalde doelgroep zorg je ervoor dat de betrokkenheid van zowel huidige volgers als nieuwe volgers wordt verbeterd.

SEO marketing

Een ander belangrijk onderdeel is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Bovenstaande methoden maken deel uit van SEO. Door voortdurend de website in de gaten te houden kan een marketing consultant al snel zien waar er fouten in de website zijn en hoe hij deze moet oplossen.

Daarnaast helpt een consultant bij het verhogen van relevant verkeer naar je website. Daarbij zorgen ze ervoor dat er zo min mogelijk mensen van je website af gaan. Ze doen dit door je zoekwoorden te optimaliseren informatie structureel te presenteren.

Lokale SEO. Wanneer je met je fitnesscentrum klanten uit een specifieke regio wilt aantrekken dan moet je lokaal goed gevonden kunnen worden.

Digitaal adverteren

Een goede digitale advertentiestrategie voor fitness maakt gebruik van verschillende kanalen die op natuurlijke wijze contact maken met je beoogde doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van Google advertenties of social media advertenties.

Facebook en Instagram zijn tegenwoordig belangrijke leadgeneratoren in de fitnessbranche. Door advertenties te richten op deze kanalen aan de juiste doelgroep, is de kans aanwezig dat je veel meer bezoekers en nieuwe leads binnenhaalt.

E-mail marketing

Een fitness marketing consultant kan je ook assisteren bij het opzetten van een e-mail campagne. E-mails moeten persoonlijk, relevant en tijdig zijn. Door een slimme strategie te hanteren en de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon af te leveren krijg je meer en betere interactie met je doelgroep.

Een fitness marketing consultant inhuren

Een marketing consultant die zich richt op de fitness kan er dus voor zorgen dat er meer bezoekers naar je website komen en daardoor meer nieuwe leden kan genereren. Hierboven hebben we kort beschreven wat de werkzaamheden van een consultant zijn, maar in de realiteit kost dit erg veel tijd, maar met goede resultaten.

Kortom, we kunnen concluderen dat een fitness marketing consultant ervoor kan zorgen meer bezoekers naar je website te sturen, waardoor de kans op nieuwe leden voor je sportschool ook toeneemt.